den 8 februari 2012 14:16 av Jennie P, Permalink

Kvinnor som äter en kost rik på antioxidanter – med mycket frukt, grönsaker och gryn – löper lägre risk att drabbas av stroke, oavsett om de tidigare lidit av hjärt-kärlsjukdom eller inte. Det visar en ny studie från Karolinska Institutet som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Stroke.
– Antioxidanter kan förhindra så kallad oxidativ stress och inflammation i kroppen och därmed minska risken för stroke. Därför är det bra om människor äter livsmedel som innehåller antioxidanter, särskilt frukt och grönsaker, säger Susanne Rautiainen, doktorand vid Institutet för miljömedicin, Karolinska Institutet och studiens förstaförfattare.
I den aktuella studien använde forskarna den Svenska Mammografikohorten för att identifiera 31035 kvinnor som vid studiens start inte drabbats av hjärt-kärlsjukdom och 5680 kvinnor som vid studiens start haft sådana hälsoproblem. Uppgifter om kostvanor samlades sedan in genom en enkätundersökning. Forskarna kunde på det sättet bestämma studiedeltagarnas totala antioxidantkapacitet, TAC (total antioxidant capacity).
Resultaten visade att kvinnor, utan hjärt-kärlsjukdom vid studiens start, i gruppen med högst TAC-intag hade en statistiskt signifikant lägre risk på 17 procent att drabbas av stroke, jämfört med gruppen som hade lägst TAC-intag. Motsvarande siffra för kvinnor som tidigare drabbats av hjärt-kärlsjukdom var en statistiskt signifikant minskad risk för stroke på mellan 46 och 57 procent.
– Kvinnor som äter mycket mat innehållande antioxidanter är troligen mer hälsomedvetna och kan även på andra sätt ha en hälsosam livsstil, något som kan ha påverkat våra resultat. Men den tydliga kopplingen mellan TAC-intag via kosten och strokerisk kvarstod efter att vi justerat för andra livsstilsfaktorer, så som rökning, fysisk aktivitet och utbildningsnivå, säger Susanne Rautiainen.